Motokros – sport několika tváří.

Příznivci, nadšenci a fanatici do motokrosového sportu mi jistě dají za pravdu, že podívaná na tento moto sport je jedním z nejkrásnějších pohledů na světě. Pohledů, doprovázeným burácivým zvukem motorů. Motorů, které i ty mají svá specifika, tóniny, podle třídy kubatury. Jde doslova o koncert, postavíte-li se do těsné blízkosti startovního roštu těsně před spuštěním startovního rámu.

Déšť a bláto dodávají celé podívané na atraktivitě. Jistě, nejeden jezdec by se teď mohl ohradit, že závody terénních motorek na asfaltu postrádají význam. A mají rozhodně pravdu. Jako diváka mě vždy uchvátí, jak se jezdci dokážou během pár kol změnit téměř k nepoznání. Na začátku naleštěné stroje a vyžehlení jezdci, na konci závodu většinou „banda“ zablácených koulí. Ale to co je mezi touto proměnou je právě ten pohled, který vás prostě musí uchvátit.

motokros

Dokonalé vedení stroje, znalost, kdy a jak vysednout, přidat či ubrat plyn. Mít oči doslova i na zadní straně helmy, protože mumraj závodníků je doslova jak valící se lavina. Dobře vytipovat stopu v zatáčce, dokonale načasovat rychlost a odskok na dlouhých skocích s přidáním plynu na plno. Kontrolovat dopad a hlavně odjezd, protože lavinu za vámi podobných kaskadérů, rozhodně nechcete mít na zádech. To vše jsou hodiny a hodiny tréninku a nemalá finanční suma.

úraz na moto

 Adrenalin, který se závodníkům vyplavuje do těla, je žene k ještě větším výkonům, až na hranici vlastních možností. A proto není o kolize a pády nouze. Jsou to ostřílen a tvrdí hoši a jejich práh bolesti je daleko za hrací obyčejného smrtelníka. Přesto je to sport nejen náročný, ale především rizikový. I přes bezpečnostní vybavení a nejmodernějších chráničů se zkrátka čas od času každý závodník setká se situací, kdy lékařská pomoc je na místě. Tady rozhodně musím, vyzdvihnou práci pořadatelů i na amatérské úrovni, kteří vždy podle norem a pravidel dbají na přítomnosti zdravotníků na jakémkoli závodě. Zdravotníků, kteří jsou malou jistotou jezdců a jakousi oporou, aby své moto hranice mohli posouvat ještě dál.

Motorkářské hodinky

Pokud uvažujete nad tím, co darovat někomu, kdo je blázen do motorek, můžete danému člověku darovat motorkářské hodinky. Asi je vám jasné, že obyčejné hodinky bude nosit jen velmi málo motorkářů. Proto je dobré vsadit na něco, co se nese v motorkářském duchu. Pokud byste se podívali na to, jak takové motorkářské hodinky vypadají, určitě byste sami uznali, že vypadají zcela jinak, než hodinky obyčejné, které nosí skoro každý z nás. Je pravdou, že dnes hodinky ocení už jen málokdo. Jsou ale lidé, kteří jsou více než rádi, pokud mohou mít na rukou hodinky a kdykoliv se mohou podívat na to, kolik je hodin. I když při sobě takoví lidé nosí mobilní telefon, dají raději přednost hodinkám.

motorkář a hodinky

Jestliže by se vám takový dárek zamlouval, zkuste se podívat na internet, kde určitě najdete něco, co by mohlo být pro vašeho motorkáře ideální. Určitě je lepší, pokud se člověk pokusí dát motorkáři něco, co se nese v motorkářském duchu, než něco, co je běžné a klasické. Je možné, že něco takového by daný motorkář ani nenosil, protože by to neladilo k jeho outfitu.

motorkář a motorka

Určitě není potřeba, abyste koupili ty nejdražší hodinky, které jsou na trhu, ale pokud byste zainvestovali do něčeho, co by bylo dražší, určitě se bude jednat o skvělou koupi.

Zkuste i vy něco takového dát danému motorkáři darem. Pokud by něco takového odmítl, určitě nebude problém dané hodinky vrátit. Je jen zapotřebí nevyhazovat účtenku, abyste mohli něco takového uskutečnit. Věříme ale tomu, že danému motorkáři se budou hodinky, které mu darujete, velmi líbit.

Udělejte si i vy čas na to, abyste si prohlédli hodinky, které máte možnost zakoupit. Rozhodně se objeví něco, o čem si řeknete, že by mohlo potěšit. Každý může mít z dárku, který dostane, radost, ale je potřeba vybrat něco vhodného. Něco, co se opravdu bude člověku hodit k věcem, které nosí apod. Na něco takového byste při koupi dárku měli u daného člověka hledět a to už jen z toho důvodu, abyste měli jistotu, že bude daný člověk něco takového využívat.

Údržba motocyklu po sezóně

Po ukončení sezóny je nutné váš stroj opravdu důkladně umýt, vysušit a vyleštit.  Předejdete tak nemilým překvapením na začátku nové sezóny. Na trhu jsou k dispozici různé čističe, nejlépe ve spreji, pomocí kterých odstraníte nalepený hmyz, ale i další nečistoty, např. prach z brzdových destiček či olejové skvrny. Vyčistěte také sedadlo a další části motocyklu, plasty ošetřete vhodným přípravkem.
výlet na motorce
Řetěz
Je důležité věnovat pozornost především řetězu, který zajišťuje pohon vašeho stroje. Řetěz je nutné vyčistit a řádně promazat, aby nedocházelo ke korozi jeho jednotlivých částí. Zkontrolujte a promažte i další pohyblivé části.
Akumulátor
V zásadě se jedná o dvě možnosti. Pokud motorku máte přes zimu v temperované garáži, baterku nemusíte vyndávat, jen po nějaké době zkontrolujte stav jejího nabití. Pokud je motorka venku, baterku vyndejte, zkontrolujte její stav, případně dobijte. Vhodné je pořízení tzv. chytré nabíječky, která může být k akumulátoru připojena celou zimu, protože po nabití na 100% přechází do tzv. udržovacího módu.
Provozní kapaliny
Odborníci doporučují, z důvodu zamezení tvorby povrchové koroze uvnitř nádrže, nechat ji přes zimu plnou benzínu.  U motorového oleje zkontrolujte jeho množství a kvalitu, při konci servisního intervalu jej vyměňte. Zkontrolujte stav a množství chladící a brzdové kapaliny.
západ slunce
Pneumatiky
Řádně je očistěte, zbavte se drobných kamínků ze vzorku. Je nutné zabránit deformaci pneumatik, která vzniká při dlouhém stání. Proto je nejvhodnější, aby motorka nestála na kolech, ale na stojanu, příp. zvedácích. Řešením je také to, že pneumatiky nepatrně přehustíte a s motorkou občas popojedete, resp. pootočíte koly.
Návštěva servisu
Výhodou je, že kapacita servisů na podzim není příliš vytížená, proto je vhodné provést servisní prohlídku (vůle v řízení, v kolech, stav brzd apod.). Při nalezení problému je dostatek času k jeho odstranění.